Motorische ontwikkeling, ook wel sensomotoriek, is een samenvoeging van de woorden sensoriek en motoriek. Sensoriek betekent waarnemen met je zintuigen. Motoriek is hetzelfde als bewegen.
Door een prachtige samenwerking tussen zintuigen, hersenen, zenuwstelsel en bewegingsapparaat zijn we in staat ervaringen op te doen waardoor we kunnen bewegen, handelen en leren. Kinderen ontwikkelen zich door spel, spelen en leerervaringen. Vaak gaat het goed, soms niet. Juist kinderen in de groei wens je een goede ontwikkeling toe.
Maakt het uit dat de motorische ontwikkeling niet lekker verloopt? Een onzeker of kwetsbaar kind beleeft dat anders dan een weerbaar kind met voldoende zelfvertrouwen. Kinderen zijn namelijk competitief. Daarnaast voelen kinderen feilloos aan wat er goed gaat en wat niet. Als ze er niet op worden gewezen, beseffen ze zelf wel het verschil. Dit benoemen is voor sommige kinderen moeilijk en uit zich dan meer in gedrag.
De motorische ontwikkeling is van invloed op je beweeg -en handel prestaties, op je mate van zelfstandigheid en zelfredzaamheid, op je werktempo en automatiseringsvaardigheden in het leren, op je ordenings- en planvaardigheden en boven alles draagt het bij aan je zelfbeeld en zelfvertrouwen. Ook beïnvloed het je interacties en sociale vaardigheden met anderen.
Kinderoefentherapie en veilig voelen
Kinderoefentherapeuten hebben kennis over de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling, maar zijn uitgesproken deskundig in de motorische ontwikkeling van kinderen. Vanuit deze totaalontwikkeling werkt Kinderoefentherapie met kinderen die om welke reden dan ook worden geremd in hun ontwikkeling waardoor bewegen, spelen en leren minder goed gaan.
Kinderoefentherapie begeleidt kinderen individueel en spelenderwijs. Meedoen in geweldige fantasieverhalen, de mooiste spelcircuits bouwen, lekker knutselen en prutsspelletjes doen voor handen en vingers. We doen wedstrijdjes, rollenspellen en vliegen door het speellokaal, maar zoeken ook rust en ontspanning.
De grootste voorwaarde is je veilig voelen, anders kan je niet leren. Het uitgangspunt is de belevingswereld van kinderen. Ondanks de spelende aanpak is Kinderoefentherapie altijd gericht op de hulpvraag en gaan we uit van de individuele dagelijkse bezigheden thuis, op school, in sport en hobby die ondersteuning nodig hebben.
Kinderen worden naar Kinderoefentherapie verwezen omdat ze moeite hebben met bewegen, spelen of leren. Wij onderzoeken hoe dat komt en wat er mogelijk aan ten grondslag ligt. Misschien zijn er problemen met evenwicht, grove motoriek, balvaardigheid, fijne motoriek, handvaardigheid, schrijfproblemen, het lichaamsschema, de tijd-ruimte oriëntatie of problemen met sensorische informatieverwerking.
Wil je meer informatie?
Door deze vaardigheden te oefenen in spel, spelen en beweging word je er beter in, krijg je meer zelfvertrouwen en is er een positieve uitwerking op je hele ontwikkeling.
Wil je meer informatie of een bredere uitleg, lees dan onze reader.
Kunnen we jouw kind spelenderwijs helpen met bewegen, spelen of leren?
Neem gerust contact met ons op. We ontmoeten jullie graag.